Május 26.
Mint ahogy azt korábban felvetettem, az átlagembernek sajnos rendkívül alacsony szintű a műszaki műveltsége, és mintha az lenne a cél, hogy ez még tovább süllyedjen a bányászbéka szintje alá.
Egy energia szolgáltató cég munkatársa közli valami híradóban, hogy muszáj egyszerűsíteni a lakossági számlákat, mert villamosmérnök végzettség kell az értelmezésükhöz. Ezen jól felmérgesítem magam. Műszaki végzettség nélküli, középkorú, vidéki háziasszonyként soha nem éreztem úgy – a tanfolyam megkezdése előtt éveken keresztül sem –, hogy ne tudnám értelmezni a számláimat. Először is, a középiskolában megtanultam pár dolgot, ezen túlmenően pedig az internetes kereső jó barátom. Ha valamit nem értek, akkor kikeresem. De az átlagember a médiumokban azt hallja, hogy ő ezt nem tudhatja megérteni, így meg sem próbálja megérteni…
Aztán egy ismerős felveti, hogy szép és jó a fenntartható fejlődés, ő venne is „zöld áram”-ot, de hogy jön ez be az épületbe? Próbálom elmagyarázni, hogy nem azt jelenti, hogy újravezetékezem a házam, és egyik hálózaton jön a paksi delej, másikon meg a megújuló forrásból előállított. Pár mondatban elmesélem a villamos energia előállításáról és továbbításáról a legfontosabb információkat, meg hogy a „zöld” csak a tarifa neve, stb. Felcsillan a szeme, megköszöni a tájékoztatást. Lehet, hogy eddig ő is elhitte, hogy ezt ő nem értheti, és ezért meg sem próbálta megérteni. Nekem pedig sikerélmény, hogy sikerült legalább ebben a témában eloszlatni a homályt…
http://www.aram.hu/zoldtarifa/informaciok
http://hvg.hu/gazdasag/20111019_zoldaram_Sinergy_Bercsi_Gabor